Takie serwisy społecznościowe jak Facebook i Twitter stały się w ostatnich latach jednym z głównych narzędzi komunikacji międzyludzkiej. Korzystamy z nich, aby wyrazić swoje emocje w sprawach, którymi żyjemy my lub nasi bliscy.
Teraz okazuje się, że za pozytywne posty lub fale hejtu może być odpowiedzialna pogoda. Jak to możliwe? Każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak istotny wpływ na nasze zachowanie ma panująca za oknem aura.
Gdy pada jesteśmy melancholijni, nie możemy też realizować swoich planów poza domem. Z kolei gdy jest pogodnie i ciepło okazji do aktywności na świeżym powietrzu nie brakuje, co poprawia nam samopoczucie.
Przekonaliśmy się o tym tego kwietnia, który okazał się nie tylko wyjątkowo ciepły, ale też słoneczny, dzięki czemu wiosna dosłownie eksplodowała, a my cieszyliśmy się kwitnącymi w okna mgnieniu krajobrazami, szybko zapominając o zimie. Byliśmy pozytywnie nastawieni, co znalazło swe potwierdzenie w badaniach nastrojów społecznych.
Naukowcy z Vancouver School of Economics w Kanadzie i Massachusetts Institute of Technology (MIT) postanowili sprawdzić, jak bardzo pogoda wpływa na nastroje użytkowników serwisów społecznościowych. W tym celu zebrali 2,4 miliarda postów z Facebooka i 1,1 miliarda z Twitterze w latach 2009-2016.
Przy każdym poście zastosowali specjalne narzędzie, które kategoryzuje posty oparte na słowach kluczowych odbieranych jako pozytywne lub negatywne. Badacze odkryli, że temperatura, opady, zachmurzenie i wilgotność powietrza kreowały to, jakie emocje okazywali użytkownicy.
Pozytywne wrażenia dominowały przy temperaturze dochodzącej do 20 stopni, zaś ich przewaga zmniejszała się, gdy temperatura przekraczała 30 stopni. Z kolei posty pisane przy padającym za oknem deszczu były przeważnie negatywne, podobnie w przypadku, gdy wilgotność powietrza była bardzo duża i przekraczała 80 procent, a niebo było zachmurzone.
Idąc tym tropem trzeba stwierdzić, że fale hejtu nasilały się w okresach występowania aury upalnej i dusznej, gdy warunki atmosferyczne były dla naszego organizmu najmniej sprzyjające.
Narzędzie nie jest doskonałe, ale pozwala naukowcom zrozumieć w jaki sposób warunki pogodowe mogą wpływać na nasze zachowanie i okazywanie uczuć na łamach serwisów społecznościowych, które są swoistą elektroniczną formą naszej ekspresji.
Źródło: TwojaPogoda.pl / PLOS ONE / EurekAlert!